Skip navigation

Reizigers Advies Raad


Vervoerregio Amsterdam
 
 
print

RAR Advies eigen kaartsoorten/tarieven 2009 Amstel- en Meerlanden

De Reizigers Advies Raad (RAR) voor het openbaar vervoer in de concessie gebieden van de Stadsregio Amsterdam heeft op 21 januari van Connexxion een voorstel ontvangen over de in 2009 te hanteren nieuwe kaartsoort en tarief voor het traject tussen Schiphol en Amsterdam Centrum. Het voorstel is behandeld in de vergadering van 22 januari en naar aanleiding daarvan is op 28 januari een aangepast voorstel ontvangen.

Het betreft een voorstel voor een toeristen ticket voor de kort of langer verblijvende toerist die aankomt op de luchthaven Schiphol en een bezoekje wil brengen aan Amsterdam. Als argument voor de invoering wordt door Connexxion aangevoerd dat toeristen moeite hebben met het begrijpen en het aanschaffen van de strippenkaart. Met genoemde ticket kan de reis tussen Schiphol en Amsterdam Centrum en terug, eenvoudig, tegen een bedrag van €10,- per persoon en op verschillende dagen worden afgelegd. Als dezelfde rit wordt gemaakt met de gewone strippenkaart dan betaalt de toerist met lijn 197 slechts € 2,92 per rit en ongeveer € 6,- voor de heen en terugreis samen. Een nogal groot verschil.

De RAR kan zich in de veronderstelling en de gehanteerde voorwaarden wel vinden. Het kaartje wordt verkocht bij de VVV en daar wordt uitleg verschaft dat is klantvriendelijk, het kaartje is eenvoudig en het tarief ook en daarmee lijkt het de RAR een zinvol idee.

De RAR vraagt zich alleen wel af of het met een dergelijk kaartje ook echt makkelijk wordt gemaakt. Voor een reis heen en terug naar Amsterdam wel, maar bij een langer verblijf moet de toerist toch een kaartje kopen voor het gebruik van het GVB en dus zich toch verdiepen in de strippenkaart dan wel overgaan tot de aanschaf van de toeristen dagkaart van het GVB

Vergelijkbaar is de ‘All in 1 Travel Ticket’ van het GVB/NS waarmee een reiziger tegen een tarief van € 12,95 met trein, metro, tram en bus dezelfde reis kan maken maar ook binnen Amsterdam een dag gebruik kan maken van het net van het GVB.

Aangezien dit voorstel mede voortvloeit uit concurrentie overwegingen en er ook toeristen zijn die bij een kort verblijf in Amsterdam alleen maar even heen en weer willen reizen, kan de RAR instemmen met het voorstel voor de invoering van de Toeristenticket 2009 en het daarbij toegepaste tarief.

Het biedt de toerist wel een uitbreiding van het aantal keuzemogelijkheden. Of het er daarmee voor de toerist echt makkelijker op wordt betwijfeld de RAR. Het wordt natuurlijk pas echt makkelijk als er één kaartje is waarmee zowel gebruik gemaakt kan worden van de bussen van Connexxion als die van het GVB en kan zich voorstellen dat in overleg met het GVB gekomen wordt tot een gecombineerd kaartje.